Zdravi izzivi št. 14, 22. 3. 2016

(RAZ)MIGAJMO (SE)

Starodavna filozofija iskanja smisla življenja je celostna, duhovna pot, ne zgolj raztegovanje mišic in zvijanje telesa. Z redno in pravilno prakso joge pa si lahko prislužimo tudi boljše zdravje in mladostno telo.

Tema:  Joga ni akrobatika 
Strokovno o jogi 
Izziv: Joga in dihanje


JOGA NI AKROBATIKA


Jogo marsikdo na zahodu pozna kot način vadbe, ki je namenjen sproščanju telesa in psihe. Pa vendar že kratek vpogled v definicije joge razkriva, da je joga mnogo več. Je celosten sistem samorazvoja, ki učenca skozi različne tehnike uri na njegovi življenjski poti, da bi se do konca razvil in spoznal Resnico. Samorazvoj zajema več nivojev; fizični, duševni, duhovni in socialni. Joga je filozofski sistem, ki nas vodi do notranjega miru in zdravja. Trdijo, da je stara toliko kot človeške civilizacije, prenašala se je neposredno z učiteljev na učence.

Prve pisne omembe segajo v čas okrog 5000 pred našim štetjem, precej kasneje pa jo je kot filozofijo utemeljil indijski modrec Patanjali, ki je v svojih »Jogijskih sutrah« zbral in sistematično uredil do takrat obstoječe zapise o jogi. Čeprav je zahodni svet prišel v stik z jogo že okrog leta 326 pred našim štetjem, ko je vojska Aleksandra Velikega zavzela Pandžab, pa so se šele v začetku 19. stoletja nekateri indijski mojstri kot sta Swami Jogananda in Swami Vivekananda sistematično lotili prenosa znanja iz vzhoda na zahod.

Zahodni svet se še vedno bolj kot z duhovnim vidikom joge identificira s telesnim, saj hrepeni po večni mladosti telesa. Zato ni čudno, da se je na zahodu v marsikateri šoli joge fizični aspekt joge odcepil od duhovnega. K temu so precej pripomogli mediji v službi oglaševanja številnih izdelkov, katerih dobra prodaja temelji na tem, da se človek dojema kot fizično in ne duhovno bitje, v ospredje pa se potiska princip »imeti« in ne princip »biti«. Zahod preživlja krizo vrednot in identitete, v porastu so duševne bolezni, kot sta depresija in anksioznost, posledice stresa so načele zdravje celotne populacije. Odgovore je potrebno iskati na ravni zavesti in duha. Kdo smo, kaj nam prinaša mir, veselje in zdravje, kako je vsak med nami lahko boljši človek sočloveku?

Tudi v sodobni ponudbi učenja joge še obstajajo izjeme, ki se imenujejo tradicionalne šole joge. Joga je v nekaj tisočletjih preverjena naravna pot ohranjanja vitalnosti in zdravja do pozne starosti. Marsikdo ima pomisleke, da joga ni primerna za manj razgibane ali starejše ljudi. To ne drži, s pravim pristopom se lahko joge loti prav vsak posameznik, ne glede na njegovo konstitucijo, leta ali psihofizično formo. Ne pozabimo – joga ni stoja na glavi, špaga ali noga za vratom, ni cirkus in ne akrobatika!

Seveda se začetnik sprva negotovo loti raziskovanja in iskanja pravega učitelja. Vsaka izkušnja pri tem je dobra. Čeprav nismo vsi strokovnjaki za jogo, vemo, kaj pomeni dober nastop učitelja, dobra komunikacija, jasna demonstracija, dobra storitev in razlaga … vse to je pomembno, ko izbiramo in se odločamo za tečaj joge oz. učitelja. Dober učitelj joge se zaveda, da ne more v isto skupino vključiti preveč različnih učencev. Ljudje po 70. letu imajo gotovo specifične sposobnosti telesa, tudi nosečnice ne sodijo na klasično prakso joge, četudi se odlično počutijo … mnoge vaje morajo izvajati drugače, pa ne le zaradi trebuščka.

Tudi različne oznake joge so pogosto zgolj blagovne znamke. Ime samo ne pove dovolj in je lahko tudi zavajajoče. V Sloveniji gre v večini za HATHA JOGO, ki pa ima lahko več »obrazov«. Posameznik, ki se na jogo še ne spozna, mora najprej ugotoviti, za kakšen pristop gre pri določenem učitelju joge. Gre bolj za športno usmerjeno jogo ali gre za šolo, ki zagovarja tradicionalno jogo? Športno usmerjena joga v ospredje postavlja izvajanje asan (jogijski položaji), pozablja pa na druge aspekte joge. Sama asana ne more transformirati človeka v pravem pomenu besede, primarno lahko le okrepi EGO posameznika … Tradicionalna joga človeka obravnava celostno in poleg asane v program močno vključuje dihalne tehnike (pranajame), meditacijo ter tehnike sproščanja. Tradicionalna joga ima zelo jasen sistem in ne pomeni mešanja različnih pristopov, kot je to zelo priljubljeno povsod na Zahodu, v Sloveniji pa je še posebej izrazito.

Razlogi in pričakovanja, zakaj nekdo obišče tečaj joge, so različni. Vsi bi si želeli spremembo na bolje. Pa smo vsi pripravljeni na disciplino, ki jo joga zahteva? Tradicionalna joga poseže globoko v človeka, tam se morajo zgoditi premiki, da bi se kasneje poznalo tudi na ravni fizičnega in psihičnega zdravja. Danes se moramo (na)učiti kako živeti tukaj in sedaj, da bi našli svoj notranji mir, danes se moramo odpovedati tudi kakšni razvadi, da bi zaživeli bolj zdravo. V svojem bistvu so stvari preproste!

Joga je pot učenja ravnovesja, ki se začne najprej z zavedanjem trenutnega celovitega življenjskega sloga.

 

STROKOVNO O JOGI


Sneža Vidovič, certificirana učiteljica joge in meditacije, vodja Joga studia Sadhana
CYT 200 in 500 (ameriška diploma), FIY 600 (evropska diploma), Body-Mind Centering® Embodied Anatomy & Yoga Training (Nemčija), Certificirana učiteljica HORMONE YOGA THERAPY (Nemčija), NLP Master ter ustanoviteljica in predavateljica Sadhana šola joge za učitelje.

Sneža Vidovič je univ. diplomirana socialna delavka in certificirana učiteljica joge ter ustanoviteljica studia Sadhana, ki že osemnajst let deluje na že sedmih lokacijah po Sloveniji in trenutno združuje deset dobro izučenih učiteljev različnih programov joge. Sneža se ukvarja tako z učenjem posameznikov v skupinah, kot tudi s strokovnimi programi za usposabljanje bodočih učiteljev in s programi za podjetja. Njeno šolanje temelji na večletnih izobraževanjih v tujini, z odliko je zaključila pet daljših večletnih izobraževanj za učitelja joge, kar je zagotovo primer redke prakse v Sloveniji.

Sneža Vidovič se zaveda, kako pomembno je za vsakega posameznika, da se sreča z jogo na pravilen in celosten način. V ospredje postavlja dihalne tehnike in razume dihanje kot osnovo za gibanje in izvedbo asane. Na tem področju je njen pristop zagotovo unikaten, saj je zunanja forma asane le posledica notranjega dogajanja. Pozna pa tudi težnje sodobnega načina življenja in morda napačnih pričakovanj posameznikov, ki se začnejo ukvarjati z jogo. Prav tako zelo dobro pozna razliko med pravimi in hitrimi, površinskimi ponudbami učenja joge. Ker je posebej občutljiva na profesionalnost in strokovnost pri učiteljih, poudarja:

»Razlike med učitelji so lahko zelo velike. Žal pričakovanje, da bi lahko na dveh praksah joge, ki nosita isto ime, dobili enako storitev ali enako poučevanje, ne obrodi sadov. Najbolj očitne so razlike v pristopu do učenca in v znanju učitelja, kako jogo približati učencu, gre za poučevanje tehnike na varen in učinkovit način. Najlažje za učitelja joge je voditi jogo »univerzalno«, brez izjem in posebnosti. Vse vaje enako za vse učence. To je po moji oceni učenje, ki lahko prinese celo poškodbe. Tehniko je potrebno prilagoditi učencu in ne obratno

Pri odgovoru na vprašanje, kako torej izbrati pravega učitelja, Sneža odgovarja:

»Tukaj imam dva nasveta. Prvi je nekoliko subjektiven, drugi bolj objektiven pristop. Prvič greste na eno uro joge in skušate začutiti, ali vam je učitelj s svojo pojavo, s svojim glasom blizu ali ne. Če vam je učitelj simpatičen, vam svetujem, da preverite še njegovo izobraževalno pot. Pozanimate se, koliko časa učitelj poučuje ter kakšne so njegove reference, kje vse se je izobraževal. Zagotovo je storitev učitelja, ki se z jogo profesionalno ukvarja dovolj dolgo, bistveno boljša. Ne ocenjujte storitev samo skozi ceno tečaja, preverite, kaj je v ceno vključeno! Morda ne bo odveč opozorilo: v Sloveniji je precej učiteljev joge, ki so doma ali v tujini opravili kratke tečaje joge in učijo zelo malo (npr 2 x tedensko), kar pomeni, da imajo malo izkušenj.«

Tudi ljudje, ki poučujejo jogo, so različni. Kako nekdo, ki ne pozna prakse joge, lahko loči učitelja, ki sprejema in uči jogo celostno, od tistega, ki to uči zgolj kot telovadbo? Na to Sneža odgovarja:

 

»Duhovnost je zame nekaj živega, ne gre samo za branje jogijske filozofije. Duhovnost živiš ali pa je ne živiš. Težko je učitelja joge ocenjevati in ugotavljati, ali je povezan z duhovnostjo, če ga vidimo dvakrat tedensko na vadbi joge … vsakdo lahko prebere duhovno zgodbico na koncu ure, pa to še ne pomeni, da učitelj živi duhovno življenje. Žal je poceni duhovnost postala že modni trend in med učitelji joge so tudi »ambasadorji poceni duhovnosti«. Učitelj, ki živi pravo duhovno življenje, tega ne obeša na velik zvon, ne pridiga na svojih urah joge, ampak je v svojem bitju skromen. Vsekakor pa učitelj, ki duhovnost tudi živi, ne more učiti primarno samo asan – to ni v njegovi naravi.«

 

Mnogi se sprašujemo, če se lahko posameznik sam loti raziskovanja znotraj območja joge in jo izvaja sam doma? Sneža samostojno izvajanje joge na samem začetku odsvetuje, tudi če gre za mlade in zdrave ljudi. »Če pa imate določene zdravstvene težave, je celo nujno, da se najprej učite skupaj z učiteljem joge. Tehnike joge ne smemo podcenjevati. To so močne tehnike, ki lahko povzročijo tudi nasproten učinek, če se jih lotimo nepravilno. Ne glede na to, da je danes na spletu dostopne veliko vsebine o jogi, tudi on-line tečajev, priporočam oseben stik z učiteljem. Knjige in splet so lahko dopolnilo, ne pa jedro naše prakse. Po nekaj letih, ko vas učitelj nauči mnogih tehnik, ko poleg skupinske prakse lahko suvereno izvajate jogo tudi samostojno, je šele smiselno izvajanje doma.

Jogo je dobro izvajati za začetek vsaj enkrat tedensko skupaj z učiteljem. Ko se naučimo določenega zaporedja vaj in znamo samostojno izvajati določene tehnike, lahko tudi večkrat. Odsvetujem pa iste vaje v istem zaporedju vsak dan.«

Da bi vsakdo lahko ocenil, kako mu ustreza učenje pod vodstvom posameznega učitelja, so v Joga studiu Sadhana, ki deluje v Ljubljani in Kranju, pripravili brezplačne prve obiske joge. Pišete jim lahko na info@sadhana.si in si rezervirate termin.

Sneža Vidovič je tudi na področju korporacij izvedla številne programe Upravljanja s stresom, ki temeljijo na tehnikah joge, Tečaje meditacije za poslovneže ter programe Zdrave hrbtenice. Na tem področju je skupaj s partnerjem izvedla številne delavnice, seminarje in predavanja doma in v tujini. Tudi za katalog in predstavitev programov za podjetja lahko pišete na info@sadhana.si.

Na spletni strani www.sadhana.si lahko preberete več o učiteljih, lokacijah in programih učenja joge. V nadaljevanju pa nam je Sneža zaupala nekaj začetnih informacij, ki bodo služile tudi v štirinajst dnevnem izzivu – morda kot podlaga za začetek učenja joge.

 

IZZIV: JOGA IN DIHANJE


Kaj lahko pričakujemo, če v svoje življenje na kvaliteten način pripeljemo tehniko joge in jo privzamemo kot redno prakso? Predvsem številne dobrobiti za svoje zdravje … Ob predpostavki, da jogijske vaje izvajamo pravilno in redno, pričakujmo:

  • blagodejno delovanje na lokomotorni sistem (kosti, mišice)
  • uravnavanje delovanja hormonov in žlez z notranjim izločanjem
  • uravnavanje delovanja srčno-žilnega sistema
  • zmanjšanje prebavnih težav – ob primerni prehrani!
  • uravnavanje našega bioritma
  • zmanjšanje težav z nespečnostjo
  • zmanjšanje številnih duševnih težav – tudi depresije in tesnobe
  • povečanje samozavesti in izboljšano samopodobo
  • odpravljanje simptomov stresa …

 

Kot pomoč pri odločanju v naslednjih 14 dneh, ko že lahko potrkate na vrata, poiščete svojega učitelja in svoj termin ter program joge že preizkusite, pa vam v video prikazu ponujamo kratek prikaz dihalne tehnike, ki ga imenujemo TRIKOTEN DIH.


 

Izvajanje TRIKOTNEGA DIHANJA Sneža Vidovič svetuje vsak dan (zjutraj ali popoldne ali zgodaj zvečer). Tehniko izvajajte od pet do deset minut. Sedite lahko na stolu, hrbtenica mora biti pokončna in vzravnana. Ritem tehnike pa lahko prilagodite po želji.

 

Primer za izvajanje v naslednjih devetih dnevih:

Prve tri dni: začnemo s 4 sekundami vdiha, 4 sekunde zadržimo dih, 4 sekunde izdihavamo

Naslednje tri dni: 6 sekund vdiha, 6 sekund zadržka diha, 6 sekund izdiha

Zadnje tri dni: 6 sekund vdiha, 6 sekund zadržka, 10 sekund izdiha.

 

Kako se torej lotiti? Najpomembnejši je dober učitelj joge, potem pa redno obiskovanje, vsaj enkrat tedensko, vsaj eno leto. Dober program in doslednost vedno prineseta rezultat. Univerzalni duhovni zakon pa pravi: kolikor daš, toliko dobiš

 


Na Zdrave izzive in novice projekta Na mavrici zdravja se lahko naročite tukaj.


Sorodne povezave:

Rubrika Teme
MODROST NARAVE Zdravi izzivi št. 1, 24. 9. 2015: Blagodejno sevanje zemlje
Zdravi izzivi št. 5, 17. 11. 2015: Kisik je hrana za celice
Zdravi izzivi št. 9, 12. 1. 2016: Zelišča za ravnovesje
Zdravi izzivi št. 13, 8. 3. 2016: Lepota od znotraj?
Zdravi izzivi št. 17, 3. 5. 2016: Sonce po-zdravi
Zdravi izzivi št. 21, 28. 6. 2016: Zdravo oblečeni?
Zdravi izzivi št. 25, 6. 9. 2016: Zdravje v ritmu narave
(RAZ)MIGAJMO (SE) Zdravi izzivi št. 2, 6. 10. 2015: Velike in male pasti sedenja
Zdravi izzivi št. 6, 1. 12. 2015: Gibanje po meri človeka
Zdravi izzivi št. 10, 26. 1. 2016: Novodobni zaporniki
Zdravi izzivi št. 14, 22. 3. 2016: Joga ni akrobatika
Zdravi izzivi št. 18, 17. 5. 2016: Priplezajmo do zdravja
Zdravi izzivi št. 22, 12. 7. 2016: Plavanje za zdravje
Zdravi izzivi št. 26, 20. 9. 2016: Se gibamo pravilno?
JEJMO ZA ZDRAVJE Zdravi izzivi št. 3, 20. 10. 2015: Ayurveda - nismo vsi enaki 
Zdravi izzivi št. 7, 15. 12. 2015: Sladki in omamni praznični čas
Zdravi izzivi št. 11, 9. 2. 2016: Dopolnilo ni nadomestilo
Zdravi izzivi št. 15, 5. 4. 2016: Pomladno čiščenje sebe
Zdravi izzivi št. 19, 31. 5. 2016: Ali poživila poživljajo?
Zdravi izzivi št. 23, 26. 7. 2016: Presna hrana
Zdravi izzivi št. 27, 4. 10. 2016: Hrana ali kemija - je to vprašanje?
STRESIMO STRES Zdravi izzivi št. 4, 3. 11. 2015: Stres - to smo mi sami 
Zdravi izzivi št. 8, 29. 12. 2015: Znova najti sebe
Zdravi izzivi št. 12, 23. 2. 2016: Dovoljenje za stres
Zdravi izzivi št. 16, 19. 4. 2016: Koliko se cenim
Zdravi izzivi št. 20, 14. 6. 2016: Umik pred dražljaji
Zdravi izzivi št. 24, 23. 8. 2016: Masaža - sprostitev in poživitev
Zdravi izzivi št. 28, 18. 10. 2016: Kdo je odgovoren za moje zdravje?